S/S.

”Gjedser”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NBFQ.

Byggeår:

1887.

Byggested:

Workman, Clark & co. Ltd., Belfast, Irland.

Byggenr:

50.

Antal passagerer:

1.100. (På Øresund).

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

0.

Søsat:

16/4-1887.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

69,16 m.

Brt:

419.

Hovedmaskine:

1 stk  2 cyl.dampmaskine.

Bredde:

7,13-15,1 m.

Nrt:

201.

HK:

1.250 ihk.

KW:

 

Dybgang:

2,50 m.

Tdw:

 

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

26/5-1887.

Periode i fart:

1889 – 1900.

Ex. Navne:

”Clandeboye”

Leveret:

26/5-1887.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1900.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 1093166.

Skibets videre historie:

1887:

Afleveret som hjuldampskib til Bangor & Larne Steamboat Co. (John Morre), Belfast, Irland under navnet ” Clandeboye”. I fart Irlands nordkyst – Balfast.

1889:

Solgt 8/5 til DFDS, København. Omdøbt til ”Gjedser”. I fart København – Malmø.

1900:

Solgt 31/3 til A/S Dampskibsselskabet Øresund. Navn uændret.

1904:

Rapporteret solgt 24/5 til Otto Jonasson, Hamburg for ophugning. Maskinen afmonteret. Navn uændret.

1913:

Solgt 2/11 til Zentralverein Deutscher Rheder, Hamburg. Omdøbt til ”Volker”. Ombygget til beboelse for værftsarbejdere, stationeret i Hamburg.

1914:

Beboelse for fanger.

1918:

Solgt /9 til Werner Schuchmann, Geestemünde. Anvendt som lagerskib i Kiel.

1918:

Ophugget.



"Gjedser" i fart for DS Øresund
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS udenrigs